مهندسی معماری

اشکان سرپله -طراحی معماری تحلیل فضای شهری معماری معاصر معماری اسلامی پروژه های معماری روستا ۱و۲ طراحی فرهنگسرا

مهندسی معماری

اشکان سرپله -طراحی معماری تحلیل فضای شهری معماری معاصر معماری اسلامی پروژه های معماری روستا ۱و۲ طراحی فرهنگسرا

استاندارد های لازم برای طراحی رستوران و کافی شاپ

رستوران و کافی شاپ

قبل از آن که هر گونه رستوران یا مهمانسرایی ساخته شود باید توالی سازمانی را با دقت طراحی کرد تعیین کیفیت و کمیت انواع غذاهایی که سرو مشود ضروری است و ایا غذا به صورت روزانه و یا با یک منو ثابت عرضه می شود

در مورد طرح کلی دانستن تعداد و نوع مشتریان و اختاط انها از اهمیت بالایی بر خوردار است تالار اصلی یک رستوران اتاق غذا خوری مشتریان است و باید برای هم قرار دادن میزا  تعدادی میز و صندلی اضافی  در اختیار باشد پیشخوانی را می توان برای مشتریانی که عجله دارند نصب کرد  اشپز خانه  انبارها محل های تحویل  توالت ها و سایر بخش های خدماتی باید پیرامون سالن غذا خوری باشند هر چند که توالت ها می توانند در طبقه ی دیگری قرار گیرند

در رستوران ها با غذا های خاص فضاهای مورد نیاز بسیار متغیر است ممکن است اشپزی نمایشی یک محوطه مخصوص و بخش های تزیینی خاص مورد نیاز باشد

رستوران سلف سرویس مناسب فروشگاهی زنجیرهای و مناطق اداری بوده هیچ نوع غذایی در محل اماده نمی شود و تمامی تدارکات اماده و منجمد هستند 

قسمت سرو غذا برای یک اشپز خانه رستوران با یک پیشخوان بهتر است بین قسمت اماده سازی و اتاق غذا خوری قرار گیرد

سالن غذا خوری

فضای لازم برای هر صندلی 1.48 تا 2.5 متر

 و فاصله ی بین میزها 1.30 متر

ارتفاع میزها و صندلی معمولی 78 سانتیمتر صندلی باز 90سانتیمتر

برای انکه فرد راحت غذا بخورد نیازمند میزی است که تقریبا 60 سانتیمتر عرض و 40 سانتیمتر عمق داشته باشد این مورد برای کسانی که در مجاورت هم غذا می خورند فاصله کافی ایجاد میکند

اگر چه گاهی فاصله  20 سانتیمتر فضای اضافی در مرکز برای ظروف مطلوب است اما در مجموع عرض 80-85 سانتیمتر برای میز غذا مناسب می باشد میز های گرد یا میزهای شش یا هشت ضلعی با قطر 90-120 سانتیمتر برای چهار نفر ایده ال است و می توان یک یا دو نفر دیگر را پذیرا باشند

تهیه و تنظیم :اشکان سرپله (دانشگاه ازاد اسلامی واحد تفت)

نظرات 13 + ارسال نظر
جمشید چهارشنبه 17 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 01:40 ب.ظ

با سلام
آقای مهندس از وبلاگ شما استفاده کردم خوب بود
با تشکر

رضا چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:45 ق.ظ

با سلام
لطفا استاندارد مرتبط با طراحی وساخت ساختمان را مشخص کنید .
با تشکر

atefe دوشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 04:19 ب.ظ

با سلام:
ممنونم از اطلاعاتتون.کمکم کرد.من خیلی دنبال استاندارد های مبلمان سالن کنفرانس گشتم اما متاسفانه اطلا عات خیلی محدودی دارم.اگه کمکم کنید ممنون میشم .
با تشکر

nasim پنج‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:46 ب.ظ


مرسی دوست خوب

احتیاج سه‌شنبه 9 دی‌ماه سال 1393 ساعت 04:29 ب.ظ

با سلام.
خیلی خوب بود. ممنون

مصطفی چهارشنبه 17 دی‌ماه سال 1393 ساعت 02:08 ق.ظ

سلام

مریم حاجیلو جمعه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 02:24 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید .
من برای طراحی یک کافی شاپ احتیاج به استانداردهای کانتر کار اصلی دارم مثل ارتفاع کانتر و طول و عرض کانتر دارم ، البته فضای ما ٢٢٠ متره که قراره کانترمون وسط کار شه میشه لطفاً کمکم کنید که اندازه های استاندارد و در بیارم .

رویا جمعه 29 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 02:23 ق.ظ

باسلام وخسته نباشید
من قراره یه کافی شاپ داخل یه مجتمع تجاری ۳طبقه بازیربنای ۱۰۰۰مترطرحی کنم ولی نمیدونم چقدرمساحت برای کافی شاپ درنظربگیرم ممنون میشم اگه کمکم کنید

سارا پنج‌شنبه 20 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 09:17 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید کتابی در خصوص راه اندازی کافی شاپ معرفی می کنید ممنون

فاطمه جمعه 12 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 08:01 ب.ظ

سلام من دارم کارشناسی معماری طراحی داخلی میخونم ودرمورد کافی شاپ ها دارم تحقیق می کنم اندازه استاندارد درب ورودی پنجره ها و... میتونید کمکم کنید ممنون میشم

katayoun یکشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 02:17 ب.ظ

mofid bod,sepas

اتنا یکشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 05:13 ب.ظ

سلام میشه برام توضیح بدید کف رستوران های هتلها طبق ضوابط استاندارد سازی باید چجوری باشه؟
ایا موکت یا فرش هم مجاز هست یا خیر؟

Alireza یکشنبه 30 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 11:01 ق.ظ

واقعا عالی بود ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد